Nasze instrumenty

Akordeon

Należy do grupy instrumentów dętych.
Posiada duży miech, który „napędza” powietrze do wnętrza instrumentu. Dźwięk wydobywa się, kiedy grający otwiera lub zamyka miech i naciska klawisze i guziki.
Akordeony produkowane są w różnych rozmiarach. Można dopasować je do wzrostu grającego, dlatego naukę gry na tym instrumencie może zacząć nawet kilkuletnie dziecko.

Co się dzieje z powietrzem wtłoczonym do instrumentu i dlaczego w niektórych instrumentach nie ma klawiszy, tylko same guziki – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem, zapraszamy do obejrzenia i posłuchania kilku utworów na akordeonie w wykonaniu uczniów naszej szkoły:

Anna Zgierska, kl. IV cyklu 6-letniego – B. Dowlasz “Trzy tańce polskie”: cz. I Krakowiak, cz. II Oberek.
Pedagog – Marcin Kalinowski.

Wiktor Sobiecki, kl. 6 cyklu 6-letniego – W. Siemionow – “Suita dziecięca nr 2″: cz. I Fanfary, cz. III Marsz żołnierzyków, cz. V Harmonijka ustna.
Pedagog – Marcin Kalinowski.

Weronika Stańczyk, absolwentka MSM I st. w Gostyninie, obecnie uczennica PSM II st. im. K. Szymanowskiego w Płocku (nagranie utworu jeszcze z I stopnia): A. Vossen – “Flick flack”
pedagog: Piotr Frąś

Anna Kamińska, kl. IV: M. K. Ogiński – Polonez “Pożegnanie Ojczyzny” – fragment,
W. Bernau – “Andante
pedagog: Piotr Frąś
Zapraszamy również do obejrzenia nagrania, w którym główne role grają nasi nauczyciele klasy akordeonu:

Piotr Frąś, Marcin Kalinowski: J. Williams – “Marsz Imperium” z filmu “Gwiezdne wojny”

Fagot

Należy do grupy instrumentów dętych drewnianych.
Podczas grania wydaje bardzo niskie dźwięki, ponieważ rura, przez którą przechodzi powietrze, jest bardzo długa i ma większą, niż inne dęte drewniane, średnicę. Dla wygody grającego, rura została przecięta i połączona specjalnym kolankiem.
Powietrze wdmuchuje się przez dość cienką, wygiętą rurkę, zakończoną podwójnym stroikiem.
System klap i dźwigni ułatwia zatykanie otworów, które znajdują się na korpusie instrumentu.

Co to jest stroik i jak bardzo niski dźwięk można wydobyć na fagocie – dowiesz się od nauczyciela…

Flet poprzeczny

Należy do grupy instrumentów dętych drewnianych, chociaż od wielu lat instrumenty te wykonuje się z metalu.
Korpus fletu to długa rurka z umieszczonym z boku ustnikiem, przez który grający wdmuchuje powietrze. Wzdłuż instrumentu znajdują się otwory, które grający zatyka, żeby uzyskać różne wysokości dźwięków.
Flety poprzeczne są dosyć długie, dlatego młodsze dzieci grają na nieco mniejszych, wygiętych i lepiej dostosowanych dla małych rączek, odmianach tego instrumentu.

Dlaczego metalowy flet należy do dętych drewnianych i do czego służą klapki i dźwignie – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem, zapraszamy do obejrzenia i posłuchania kilku utworów w wykonaniu uczniów naszej szkoły:

Laura Wojnarska, kl. I cyklu 6-letniego: A. Bullard – “Rock Steady“.
Pedagog – Renata Błaszczyńska
Akompaniator – Maciej Milczarek

Barbara Zajączkowska, kl. 4 cyklu 6-letniego: B. Pucihar – “Farewell Luna“.
Pedagog – Renata Błaszczyńska
Akompaniator – Maciej Milczarek

Fortepian

Należy do grupy instrumentów strunowych, chociaż pierwsze co widzimy, to duże pudło rezonansowe, stojące na trzech nogach.
Na fortepianie gra się dwiema rękami, naciskając białe i czarne klawisze. Można też grać razem z koleżanką, kolegą lub nauczycielem – wielu kompozytorów tworzyło utwory właśnie na cztery ręce.
Utwory fortepianowe zapisane są na dwóch pięcioliniach – dla lewej i prawej ręki. Granie każdą ręką innej melodii bardzo usprawnia mózg, co ma bardzo korzystny wpływ na naukę innych, życiowych umiejętności.

Gdzie w fortepianie znajdują się struny i do czego służą umieszczone tuż nad podłogą pedały – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem, zapraszamy do obejrzenia i posłuchania kilku utworów w wykonaniu uczniów naszej szkoły:

Aleksandra Gaza, kl. IV cyklu 6-letniego: J.F. Burgmuller – “Ballada op. 100 nr 15“.
Pedagog – Paweł Górczyński.

Aola Feng, kl. V cyklu 6-letniego: J. Field – “Nokturn B-dur” oraz F. Chopin – “Walc h-moll op. 69 nr 2″.
Pedagog – Paweł Górczyński.

Franciszek Peda, kl. I cyklu 6-letniego: J. S. Bach – “Menuet G-dur“.
Pedagog – Maciej Milczarek.

Amelia Korpowska, kl. VI cyklu 6-letniego: S. Heller – “Etiuda A-dur op. 45 nr 13“.
Pedagog – Grażyna Sukiennik.

Martyna Golus, kl. V cyklu 6-letniego: F. Chopin – “Polonez g-moll młodzieńczy“.
Pedagog – Grażyna Sukiennik.

Karol Józkowiak, kl. VI cyklu 6-letniego: F. Chopin – “Cantabile B-dur op. posth“.
Pedagog – Grażyna Sukiennik.

Natasza Trusińska, kl. VI cyklu 6-letniego: D. Kabalewski – “Taniec” op. 27 nr 17
Pedagog – Grażyna Sukiennik

Gitara

Należy do grupy instrumentów strunowych szarpanych.
Istnieją różne odmiany gitar, ale na wszystkich gra się tak samo: palcami jednej ręki dociska się struny do szyjki instrumentu, a palcami drugiej (lub trzymanym w tej ręce plektronem) szarpie się je nad otworem w korpusie.
W szkole muzycznej nauczysz się grać na sześciostrunowej gitarze klasycznej – będziesz grać melodie i towarzyszące im dźwięki. Nauczysz się też tworzyć akordy – grupy jednocześnie brzmiących kilku dźwięków.

Czym się różni gitara klasyczna od akustycznej i elektrycznej i co to jest plektron – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem, zapraszamy do obejrzenia i posłuchania jak na gitarze gra uczennica naszej szkoły:

Lena Łykowska, kl. IV cyklu 6-letniego: N. Coste – “Barkarola“.
Pedagog – Eugeniusz Zaremba.

Klarnet

Należy do grupy instrumentów dętych drewnianych.
Powietrze wdmuchuje się przez ustnik, umieszczony przy jednym z końców rurkowatego korpusu. Do ustnika przytwierdzone jest płaskie drewienko – stroik, dzięki któremu dźwięk ma charakterystyczne, „nosowe” brzmienie. W zatykaniu otworów, umieszczonych wzdłuż instrumentu, pomaga system klapek i dźwigni.
Na klarnecie można zagrać bardzo ruchliwe, szybkie melodie.

Gdzie klarnet ma baryłkę i jak działają klapy i dźwignie – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem, zapraszamy do obejrzenia i posłuchania kilku utworów w wykonaniu uczniów naszej szkoły:

Florentyna Figaszewska, kl. II cyklu 6-letniego: L. van Beethoven – “Suseł“.
Pedagog – Klaudia Kowalewska-Bukowska.
Akompaniator – Maciej Milczarek.

Hanna Błaszczyk, kl. VI cyklu 6-letniego: C. M. Weber – “Sonatina“.
Pedagog – Klaudia Kowalewska-Bukowska.
Akompaniator – Maciej Milczarek.

Mikołaj Pilichowicz, kl. VI cyklu 6-letniego: G. Bacewicz – “Łatwe utwory” cz. 1 i 2.
Pedagog – Klaudia Kowalewska-Bukowska.
Akompaniator – Maciej Milczarek.

Szymon Toruniewski, kl. VI cyklu 6-letniego: H. Rabaud- “Solo de concours na klarnet i fortepian op. 10
Pedagog – Tomasz Piątek.
Akompaniator – Maciej Milczarek.

Kontrabas

Należy do grupy instrumentów strunowych smyczkowych.
Jest największy z tej rodziny, wydaje bardzo niskie dźwięki. Ma cztery dość grube struny, które można pocierać smyczkiem, albo szarpać palcami.
Osoba grająca podczas grania stoi, albo siedzi na wysokim stołku.
Układ strun w kontrabasie jest taki sam, jak w czterostrunowej gitarze basowej. Wielu gitarzystów basowych ze znanych zespołów zaczynało swoją karierę jako uczniowie klasy kontrabasu.

Czy na kontrabasie można potrzeć smyczkiem wszystkie struny jednocześnie – dowiesz się od nauczyciela…

Perkusja

Mimo popularnej nazwy, nie jest instrumentem muzycznym.
To zestaw różnych instrumentów, w których dźwięk powstaje przez uderzenie.
Mamy tu dwie grupy: pierwszą – instrumenty o nieokreślonej wysokości dźwięku, ponieważ grają tylko rytm (np. bębny, tamburyna, trójkąty) oraz drugą – instrumenty o określonej wysokości, na których można grać melodie (np. ksylofon, marimba, dzwonki).
Jako uczeń szkoły muzycznej, w klasie perkusji będziesz grać na obu tych rodzajach instrumentów.

Czym i jak się uderza w instrumenty perkusyjne – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem – zobacz i posłuchaj, jak grają nasi uczniowie:

Tobiasz Zając, kl. 1 cykl 6-letni: M. Jackson – “Billie Jean” oraz rosyjska melodia ludowa “Pole” (zestaw perkusyjny)
Pedagog – Dorota Cichor.
Akompaniament – Maciej Milczarek.

Zuzanna Koczaska, kl. II cyklu 4-letniego i Maria Maślankowska, kl. VI cyklu 6-letniego, z wspomaganiem nauczycielki, grają na werblach utwór M. Lemiszewskiego – “Mazur“.
Pedagog – Dorota Cichor.

Zuzanna Koczaska, kl. II cyklu 4-letniego i Maria Maślankowska, kl. VI cyklu 6-letniego, z wspomaganiem nauczycielki, grają na wibrafonie i ksylofonie utwór R. Wienera “Duet nr 3“.
Pedagog – Dorota Cichor.

Puzon

Należy do grupy instrumentów dętych blaszanych.
Na jednym końcu zawiniętej rury znajduje się ustnik w kształcie lejka, na drugim – duża czara głosowa.
Wysokość wydobywanego dźwięku zależy od długości rurki, przez którą przechodzi powietrze, więc podczas grania puzonista skraca ją lub wydłuża specjalnym suwakiem. Ponadto, na puzonie można bardzo płynnie przechodzić przez wiele dźwięków, co czyni go wyjątkowym wśród innych instrumentów.

Skąd wiadomo jak bardzo można wysunąć suwak i jak należy trzymać instrument podczas grania – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem, zapraszamy do obejrzenia i posłuchania jak na puzonie gra uczeń naszej szkoły.

Rafał Czura, kl. VI cyklu 6-letniego: L. B. Smith – “Camping Out“.
Pedagog – Tomasz Kacprzak.
Akompaniator – Paweł Górczyński.

Saksofon

Należy do grupy instrumentów dętych drewnianych, chociaż prawie cały zbudowany jest z metalu. W odróżnieniu jednak od dętych blaszanych, posiada stroik – płaskie drewienko, przymocowane do ustnika, które ma ogromne znaczenie dla brzmienia instrumentu.
Najpopularniejsza odmiana saksofonu przypomina kształtem fajkę.
System klap i dźwigni pomaga grającemu w zatykaniu otworów, znajdujących się wzdłuż instrumentu.

Skąd się wzięła jego nazwa i jakie są odmiany saksofonu – dowiesz się od nauczyciela…

Skrzypce

Należą do grupy instrumentów strunowych smyczkowych.
Mają cztery struny, które skrzypek podczas grania dociska do “szyjki” instrumentu w jednym miejscu, a w innym miejscu pociera smyczkiem.
To najmniejszy instrument z tej grupy, wydaje wysokie dźwięki.
Skrzypce trochę skrzypią na początku nauki, ale cudownie śpiewają, gdy poświęci się im trochę więcej czasu, uwagi i ćwiczeń.

Z czego zbudowany jest smyczek i czy to prawda, że skrzypce mają duszę – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem, zapraszamy do obejrzenia i posłuchania kilku utworów w wykonaniu uczniów naszej szkoły:

Tuana Örüҫ, kl. II cyklu 6-letniego – E. Iwan – “Polka“.
Pedagog – Janusz Kaźmierczak.
Akompaniator – Maciej Milczarek.

Julia Woźniacka, kl. IV cyklu 6-letniego: O. Rieding – “Koncert G-dur” cz. 2 i 3.
Pedagog – Piotr Markowski.
Akompaniator – Maciej Milczarek.

Wiktoria Wróblewska, kl. IV cyklu 6-letniego: O. Rieding – “Koncert h-moll“.
Pedagog – Piotr Markowski.
Akompaniator – Maciej Milczarek.

Trąbka

Należy do grupy instrumentów dętych blaszanych.
Ze względu na jasny i czysty dźwięk, była często używana do grania sygnałów i hejnałów, obecnie jest bardzo popularna w orkiestrach i mniejszych zespołach.
Na jednym końcu wygiętej w spinacz rurki znajduje się metalowy ustnik w kształcie lejka, na drugim – szeroki wylot, zwany czarą głosową.
Do uzyskania różnych wysokości dźwięków używa się warg grającego i trzech ciekawych przycisków, zwanych wentylami.

Jak to się dzieje, że używając tylko trzech przycisków trębacz może zagrać tak wiele dźwięków – dowiesz się od nauczyciela…

Waltornia

Należy do instrumentów dętych blaszanych.
Pochodzi bezpośrednio od rogu myśliwskiego, dlatego też zwana jest inaczej rogiem.
Metalowa rura, zwinięta jak muszla ślimaka, z jednej strony posiada ustnik w kształcie lejka, z drugiej – wielką czarę głosową. Trzy przyciski, zwane wentylami, oraz odpowiednie ułożenie warg podczas grania, pozwalają na uzyskanie różnych wysokości dźwięków.
Waltornia brzmi bardzo ciepło i głęboko.

Dlaczego grający trzyma prawą dłoń w czarze głosowej i jak to się dzieje, że dysponując tylko trzema przyciskami może zagrać wiele dźwięków – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem, zapraszamy do obejrzenia i posłuchania kilku utworów w wykonaniu uczniów naszej szkoły:

Alicja Piętka, kl. II cyklu 6-letniego: melodia amerykańska “Colorado Trail“.
Pedagog – Andrzej Sumliński.
Akompaniator – Paweł Górczyński.

Michał Sulma – kl. IV cyklu 6-letniego: W. A. Mozart – “Pieśń wiosenna” oraz L. B. Smith – “Viking“.
Pedagog – Andrzej Sumliński.
Akompaniator – Paweł Górczyński.

Wiolonczela

Należy do grupy instrumentów strunowych smyczkowych.
Jest dość duża, podczas grania stoi na metalowej, cienkiej nóżce. Osoba grająca siedząc, trzyma instrument przed sobą.
Wiolonczela ma cztery struny różnej grubości, które w górnej części dociska się do szyjki instrumentu, a w dolnej pociera smyczkiem.
Instrument ma ciepłe, niskie brzmienie.

Czy wiolonczeliści mogą grać z tych samych nut, co skrzypkowie – dowiesz się od nauczyciela…

A tymczasem, zapraszamy do obejrzenia i posłuchania jak grają na wiolonczelach uczniowie naszej szkoły:

Amelia Modrzejewska, Julia Szynkielewska, Alicja Koprowicz, Oliwier Tomaszewski – wiolonczela
Pedagog – Paulina Zielińska
Akompaniator – Maciej Milczarek